Квалитетно, доступно и праведно образовање основно је право сваког детета. Како би оно било реализовано, образовни систем дужан је да уважава индивидуалне могућности и ситуације у којима се налази свако дете што значи да деца, која се из било ког разлога сматрају припадницима „осетљиве групе“, ни у ком случају не смеју бити изостављена.
Управо из овог разлога, циљ инклузивног образовања је да омогући сваком детету, подједнаку шансу за квалитетно образовање без дискриминације, како би у потпуности остварило своје потенцијале. Овај приступ подразумева укључивање сваког детета у вршњачку заједницу, начин рада прилагођен потребама сваког детета као и додатну образовну подршку у ситуацијама када је она потребна. На тај начин, руше се предрасуде и стереотипи и елиминише дискриминација, а сваком детету пружа се прилика да расте и развија се. Кроз своје разноврсне надлежности, јединице локалне самоуправе приступ инклузивном образовању могу да прилагоде својим најосетљивијим заједницама, детаљно пратећи планирање, реализацију и евалуацију потребних мера подршке.
Инклузивно образовање је кључна вредност нашег образовног система, његова полазна тачка је национална политика инклузивног образовања, од чијих националних стратеших циљева полазе политике општине Горњи Милановац и своје мере усклађује са њима.
Кроз приступ који уважава развојне капацитете и предиспозиције сваког детета, инклузивно образовање омогућава детету да оствари свој пуни потенцијал. Како би се овај циљ остварио и инклузивно образовање постало универзални принцип на ком се заснива систем образовања и васпитања у Србији, спроводи се пројекат „Унапређени равноправни приступ и завршавање предуниверзитетског образовања за децу којој је потребна додатна образовна подршка – Учимо сви заједно“. Овај пројекат који реализују Министарство просвете и УНИЦЕФ, уз подршку Европске уније, настоји да омогући равноправан приступ образовању за децу из свих осетљивих група, што се реализује кроз унапређење система и квалитета образовања као и сарадњу актера на националном и локалном нивоу.
Општина Горњи Милановац препознала је значај инклузивног образовања и улогу пројекта и као једна од 20 ЈЛС, придружила се пројекту „Учимо сви заједно“.
„Хајде да учимо заједно“ је слоган под којим је спровођено пуно активности у општини у оквиру пројекта „Учимо сви заједно“. У оквиру пројекта су, у периоду од октобра 2023 до октобра 2024. године, организиване креативне радионице за децу основних школа, предавања за родитеље, организована је изложба дечијих радова, округли сто на тему инклузивног образовања и пружана саветодавно-едукативна подршка наставном особљу, деци и родитељима од стране чланова мобилног тима који је био састављен од професионалаца психолошке, дефектолошке и логопедске струке. Активности су спровођене у партнерству општине Горњи Милановац, Центра за рани развој „Зека“ и основних школа са територије општине Горњи Милановац.
Кроз поменуте активности препознају се су потребе и цене различитости све деце, чиме се ствара осећај припадања и добробити за све, док су родитељи информисани и оснажени да подрже дете. Само различити смо комплетни и као што азбуку чине различита слова, сва деца:„Од А до Ш“, треба да буду прихваћена у школској и локалној заједници и друштву уопште, како би била равноправна и остварила свој пуни потенцијал.
КАБИНЕТ ПРЕДСЕДНИКА ОПШТИНЕ ГОРЊИ МИЛАНОВАЦ